قطعات مکانیکی آسانسور

قطعات مکانیکی آسانسور

 

زندگی بدون آسانسور در جهان امروزی امکانپذیر نیست. آسانسور وسیله ای است که آرامش و راحتی را به ارمغان آورده است. این وسیله ارزشمند در اکثر ساختمان های بالای 3 طبقه وجود دارد. نصب آسانسور در عین حال که می تواند موجب آسایش ساکنین باشد، اگر از قطعات نامرغوب در ساخت آن استفاده شود، موجب سلب آرامش خواهد شد. آسانسور از قطعات مختلفی مانند ریل آسانسور، درب آسانسور، موتور آسانسور، کابین آسانسور، تابلو فرمان، شستی آسانسور، متعلقات ریل آسانسور، قطعات مکانیکی و قطعات راه اندازی آسانسور تشکیل شده است.

نصب سیستم آسانسور در چند مرحله انجام می پذیرد. مرحله نصب قطعات مکانیکی بعد از مرحله نصب ریل و درب انجام می گیرد. مرحله نصب قطعات مکانیک آسانسور شامل نصب قطعاتی هست که نیروی لازم جهت حرکت کابین بین طبقات ساختمان را به وجود می آورد. در آسانسور کششی این نیرو از طریق سیم بکسل و در آسانسور هیدرولیک از طریق جک هیدرولیک به کابین منتقل می شود. قطعات مکانیک جزء اصلی ترین قطعات در نصب آسانسور بوده و قیمت قطعات مکانیکال در مجموع تقریبا نصف مبلغ کل آسانسور می باشد. اصلی ترین قطعه مکانیکال، موتور و کابین آسانسور می باشد. نصب قطعات مکانیکال بسیار مهم و پر ریسک می باشد. رعایت نکات ایمنی در این مرحله از الزامات اجرای این مرحله از نصب آسانسور است.

مرحله نصب قطعات مکانیکال آسانسور شامل نصب موتور، کابین، پاراشوت، کادر وزنه، گاورنر، فلکه هرزگرد و بستن سیم بکسل و سربکسل می باشد. نصب آخرین درب آسانسور که معمولا درب همکف است در این مرحله انجام می شود. مرحله اجرای مکانیک آسانسور باید با دقت فوق العاده ای انجام شود تا قطعات و لوازم مکانیک کمترین استهلاک را داشته باشد.

شما می توانید برای دریافت مشاوره و دریافت پیش فاکتور و خرید محصولات با شماره های 02166803238_02166803528 تماس گرفته و به شماره همراه 09128599265 روبیکا، واتساپ و تلگرام پیام بفرستید.

در مرحله مکانیکال نصب صحیح قطعات بسیار مهم بوده و حتی نصب درست قطعات کوچکی مانند پیچ موتور و کرپی نیز نقش بسیار حیاتی در ایمنی مسافران دارند. برخی از کارفرماها بیشترین تمرکز را برای خرید درب و کابین زیبا که در معرض مسافران قرار دارند، گذاشته و از اهمیت قطعات مهم مکانیکال غافل می شوند.

قطعات مکانیکی آسانسور شامل قطعات زیادی می شود که در ایمنی، حرکت و راندمان آسانسور اثرگذار هستند. از همین رو باید همه اجزای آن با کیفیت و با سایر قسمت ها هماهنگی داشته باشند، تا بتوانند سیستمی با کیفیت و ایمن را تشکیل دهند. در همین رابطه شرکت افق آسانسور به عنوان یکی از توزیع کننده های اصلی قطعات آسانسور کشور، و تولید کننده قطعاتی مانند انواع درب لولایی آسانسور، انواع کفشک آسانسور، لنت تفلون و انواع فلکه هرزگرد و فلکه موتور آسانسور اقدام به ارائه قطعات مکانیکی آسانسور نموده است تا شما عزیزان بتوانید محصولی با کیفیت و اورجینال را خریداری نمایید.

لیست قطعات اصلی در مرحله نصب مکانیکال آسانسور:

  • کابین آسانسور 
  • موتور آسانسور   
  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت آسانسور       
  • فلکه هرزگرد                                   
  • سیم بکسل              
  • قلاب سربکسل
  • کفشک آسانسور         
  • وزنه آسانسور                  
  • محافظ گاورنر-هرزگرد-موتور
  • محافظ وزنه
  • کرپی آسانسور
  • لاستیک تخت_پیچ موتور
  • شاسی موتور  

کابین آسانسور

کابین یکی از قطعات مکانیکی و از اساسی ترین قطعات در سیستم آسانسور می باشد که مسافران با آن در ارتباط مستقیم می باشند. کابین محفظه ای است که مسافر، بار یا هر دو را در خود جای داده و به صورت عمودی بین طبقات جا به جا می کند و در انواع نفربر، باربر، ویلچربر، خودروبر و برانکاردبر ساخته می شود. کابین آسانسور بین فضای ریل ها، توسط سیم بکسل در داخل مسیری عمودی در حال حرکت است. هر چند که یک آسانسور از مجموعه ای از تجهیزات و قطعات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی تشکیل شده است اما بخشی از آن که همیشه توسط کاربران دیده می شود کابین و درب آسانسور است. نقش عمده درب کابین حفاظت از مسافرین است تا احتمالا با دیواره چاه به هنگام حرکت کابین برخورد نکنند.

کابین آسانسور دارای کف برای ایستادن مسافران، دیواره هایی برای حفاظت از مسافرین یا بار، سقف و در بسیاری از موارد درب می باشد و باید در تراز هر طبقه توقف نموده و در حین ورود و خروج مسافر یا بار در آن حد تراز باقی بماند. در طراحی و ساخت کابین آسانسور علاوه بر طراحی کابین باید ایمنی مسافران را نیز در نظر گرفت.

انواع کابین آسانسور:

جدول ابعاد استاندارد کابین آسانسور:

اجزاء تشکیل دهنده کابین آسانسور:

بدنه کابین آسانسور از جنس ورق فولادی به ضخامت حداقل 1٫5 میلیمتر و کف و سقف آن حداقل 2 میلیمتر می باشد. بدنه به صورت لته های به عرض 30 تا 40 سانتیمتر و به طول ارتفاع کابین ساخته شده، به یکدیگر پیچ و مهره می شوند. لبه لته ها حداقل به اندازه  3.5 سانتیمتر خم شده تا ضمن امکان پیچ و مهره نمودن آنها به یکدیگر باعث تقویت بدنه نیز شود. ارتفاع مفید کابین حداقل 2 متر می باشد. علت ساخت بدنه به صورت قطعات کوچکتر جهت امکان سهولت نصب و مونتاژ آن در داخل چاه و همچنین باز کردن و دمونتاز آن از داخل چاه می باشد. طبق استاندارد 81-EN اروپا سقف کابین باید به نحوی ساخته شود که حداقل بتواند وزن دو نفر را بدون انحراف دائمی در آن تحمل کند.

کف کابین از ورق فولادی است که ممکن است جهت کاهش سر و صدا مقداری چوب نیز در آن بکار رود. روی کف جهت تزئینات داخل کابین از سنگ گرانیت، سرامیک و یا کف پوشش ضد خش و در کابین های خودرو بر از ورق آجدار استفاده می شود. بدنه کابین نیز با توجه به کاربری آسانسور می تواند از پوشش های MDF یا استیل روی تخته های نئوپان تزئین گردد.

انواع کابین آسانسور MDF استیل و تمام استیل و کابین های سفارشی در کارگاه کابین سازی افق آسانسور با متریال درخواستی مشتریان عزیز تولید می شود.

موتور آسانسور

موتور آسانسور اساسی ترین قطعه در میان قطعات مکانیکی آسانسور می باشد که وظیفه تولید نیروی لازم برای جابه‌ جایی کابین آسانسور را بر عهده دارد. موتور آسانسور انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و باعث حرکت کابین آسانسور در بین طبقات به بالا و پایین می شود. موتور آسانسور وظیفه حمل نفرات و بار را به عهده دارد. موتورهای آسانسور از نظر سیستم محرکه به دو دسته گیربکس دار و گیرلس تقسیم می شوند. هر دو نوع این موتورها دارای یک ساختار کلی مشابه هستند که شامل روتور، شفت، چرخ دنده و قرقره می‌باشد. تفاوت اصلی این موتورها در نحوه انتقال نیروی محرکه از روتور به قرقره است. در موتورهای گیرلس، روتور به طور مستقیم به شفت متصل شده و نیروی محرکه را به قرقره منتقل می‌کند. اما در موتورهای گیربکس‌ دار، از یک چرخ دنده و فلکه هرزگرد برای انتقال نیرو استفاده می‌شود. با توجه به نوع آسانسور، سرعت و ظرفیت کابین، توان موتور محاسبه شده و موتور مناسب در آسانسور نصب می شود.

انواع موتور آسانسور کششی از نظر سیستم محرکه(مکانیزم):

  • موتور آسانسور گیربکس دار
  • موتور اسانسور گیرلس

موتور آسانسور گیربکس دار: در صورتی که نیروی محرکه ورودی از الکتروموتور به قرقره از طریق یک چرخ دنده باشد، موتور از نوع گیربکس دار است. موتورهای گیربکس دار معمولاً اندازه بزرگی دارند. موتور گیربکس دار در آسانسورهایی استفاده شود که موتورخانه دارند. در این موتورها گیربکس یا همان چرخ‌ دنده، واسط بین موتور و کابین می باشد. وجود چرخ‌ دنده باعث افزایش قدرت این موتورها شده است. برق ورودی به موتور باعث چرخش روتور شده و چرخش روتور سبب به چرخش در‌ آمدن گیربکس می‌ شود. حرکت این مجموعه باعث جابه‌ جایی کابین و همچنین وزنه تعادل آسانسور می‌شود. قدرت بالا، بازدهی 85% و ارزان بودن نسبت به موتورهای گیرلس، از برتری موتورهای گیربکس دار است.

انواع موتور آسانسور گیربکس دار:

  • موتور گیربکس دار دو سرعته (AC2)
  • موتور گیربکس دار تک سرعته (3VF)

موتور گیربکس دار دو سرعته (AC2): در این سیستم از یک موتور با دو سیم پیچ جداگانه و دو سرعت برای حرکت استفاده می شود. در زمان شروع، موتور با سیم پیچ دور تند به کار می افتد و برای محدود کردن جریان، یک مقاومت به صورت سری به آن ها متصل می شود. شتاب گیری آرام کابین با کاهش تدریجی میدان مقاومت صورت می گیرد و با نزدیک شدن به تراز طبقه، موتور با سیم پیچ دور تند از کار می افتد و موتور با سیم پیچ دور کند شروع به کار می کند. سرعت کابین تا رسیدن به فاصله کمی از تراز، به صورت تدریجی کاهش می یابد و در این زمان جریان برق قطع می شود و ترمز به صورت اتوماتیک کابین را به آرامی متوقف می سازد. در سیستم آسانسور مجهز به موتورهای گیربکس دار دو سرعته، قابلیت دستیابی به سرعت‌ های بالاتر نیز وجود دارد.

موتور گیربکس دار تک سرعته (3VF): در این سیستم مزایایی وجود دارد که با دیگر سیستم ها نمی توان به آن دست یافت. شتاب گیری مثبت و منفی بسیار آرام، این سیستم را نسبت به سیستم دو سرعته برتر می سازد. این سیستم دارای یک سیم پیچ می باشد که با برق متناوب راه اندازی می شود.

مزایا و معایب سیستم دو سرعته(AC2) و تک سرعته(3VF):

در سیستم دو سرعته مسافرین استارت و توقف های ناگهانی را در کابین تجربه می کنند و این تکانها به تدریج از عمر قطعات آسانسور می کاهد. هر چند که وجود فلایویل کمی از شدت این ضربات کم می کند، اما باز هم این ضربات وجود دارند. استارت های ناگهانی موتور جریان برق زیادی را مصرف می کند و لذا هزینه برق این سیستم ها بیشتر است.

در موتورهای گیربکس دار تک‌ سرعته، دور موتور ثابت بوده و کابین با سرعت ثابت حرکت می‌ کند. هنگام نزدیک شدن کابین به تراز طبقه از طریق ترمز، شتاب منفی ایجاد می‌ گردد و با کاهش سرعت، کابین نهایتا در ترازِ طبقه متوقف می‌ شود. در این سیستم، دور موتور توسط مداری الکتریکی کنترل می‌ گردد و سرعت را در مدت زمان کوتاهی به آرامی از صفر به حداکثر و بالعکس می‌ رساند. با استفاده از تغییر ولتاژ و فرکانس موتور، سرعت به صورت پیوسته تغییر یافته و تکان های ناشی از تغییر سرعت به حداقل می‌ رسد. قیمت موتورهای دو سرعته از تک سرعته بیشتر می باشد.

موتور آسانسور گیرلس: چنانچه نیروی محرکه از طریق اتصال مستقیم از موتور به قرقره کششی منتقل گردد، موتور از نوع گیرلس می باشد. موتورهای گیرلس، با ولتاژ و فرکانس متغییر کار می کنند. وجود این نوع موتور برای آسانسورهای سرعت بالا بسیار مهم است. امروزه این موتور بهترین انتخاب در بر آوردن شرایط ترافیکی با کارآیی بالاست. حجم موتور گیرلس کوچک است و قیمت آن نسبت به موتور گیربکس دار بالاتر است ولی حداقل ۵۰% در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی می نماید.

برندهای معروف موتور آسانسور گیرلس و گیربکس دار:

  • موتور آسانسور آلبرتو ساسی
  • موتور آسانسور سیکور ایتالیا
  • موتور آسانسور زیلابگ آلمان 
  • موتور آسانسور ویتور ایتالیا
  • موتور آسانسور ویتور چین
  • موتور آسانسور MONADRIVE
  • موتور آسانسور ایتال گرز ایتالیا
  • موتور آسانسور بهران
  • موتور آسانسور الکو
  • موتور آسانسور SR5

انواع موتور آسانسور گیرلس و روملس و گیربکس دار در توان، سرعت و برندهای ایرانی و خارجی در فروشگاه آسانسور افق خدمت مشتریان عزیز ارایه می شود.

گاورنر آسانسور

گاورنر یکی از قطعات مهم و بسیار کاربردی در آسانسور بوده و نقش مهمی را در تامین ایمنی آسانسور و  عدم سقوط آن ایفا می کند. چگونگی عملکرد گاورنر آسانسور به این صورت است که اگر در هنگام حرکت آسانسور، به هر دلیلی سرعت کابین از حد مجاز بیشتر شود، گاورنر با استفاده از دنده ایمنی روی کابین و سیم بکسل مرتبط به گاورنر، سرعت کابین را کنترل و سبب توقف آسانسور می شود و از سقوط ناگهانی آن جلوگیری می کند. وقتی گاورنر عمل می کند باعث فعال شدن پاراشوت یا ترمز اضطراری کابین شده و در نهایت باعث توقف کابین می شود.

به طور کلی هدف از طراحی گاورنر آسانسور جلوگیری از سقوط کابین آسانسور می باشد. سرعت فلکه گاورنر و سرعت کابین آسانسور در زمانی که حرکت کابین عادی است با یکدیگر برابر می باشد اگر به دلیل بروز خطا یا مشکل در آسانسور به صورت ناگهانی سرعت کابین افزایش یابد، قبل از رسیدن سرعت کابین به سرعت نامی 115 درصد گاورنر سرعت حرکت را کُند می کند. این کار از طریق درگیر شدن فک‌ ها یا گیره‌ های پاندولی با دنده ‌های مخصوص و ثابت داخل گاورنر انجام می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده گاورنر آسانسور:

  • گاورنر
  • پاراشوت یا سیفتی گیر
  • فلکه ته چاه
  • کنتاکت های ایمنی
  • سیم بکسل

انواع گاورنر آسانسور از لحاظ سرعت:

  • گاورنر تک جهته
  • گاورنر دو جهته

گاورنر تک جهته: در آسانسورهای گیربکس دار استفاده می شود. این نوع گاورنر برای جلوگیری از سقوط آسانسور در یک جهت و به سمت پایین استفاده می شود.

گاورنر دو جهته: گاورنر دو جهته در آسانسور گیرلس و روملس استفاده می شود. گاورنر دو جهته زمانی عمل می کند که سرعت آسانسور در دو جهت پایین و بالا از حد مجاز بگذرد. 

گاورنر تک جهته برای سیستم گیربکس دار و گاورنر دو جهته برای سیستم گیرلس و گاورنر برقی یا MRL برای سیستم روملس استفاده می شود. گاورنرها معمولا در انواع سرعت 0/5- 0/8-1 متر و 1/6 و سرعت های بالاتر و قطر فلکه 20-25 و 30 تولید می شوند.

برندهای معروف گاورنر آسانسور:

پاراشوت یا ترمز اضطراری آسانسور

هیچ آسانسوری بدون داشتن ترمز اضطراری یا پاراشوت از امنیت لازم برخوردار نیست. ترمز اضطراری یا پاراشوت از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت های آسانسور جهت متوقف کردن کابین یا وزنه تعادل است. پاراشوت قطعه ای است که در زیر یوک کابین آسانسور یا در دو طرف آن قرار می گیرد و با کمک دو فک خود قابلیت متوقف کردن کابین را روی ریل ها دارد. پاراشوت زمانی عمل می کند که آسانسور به هر دلیلی سرعتی بیشتر از سرعت حد مجاز داشته باشد و یا سیم بکسل پاره شود.

حرکت کابین آسانسور توسط سیم بکسل به سمت بالا و پایین صورت می گیرد. در زمان قطعی برق یا سقوط آسانسور برای توقف آسانسور، از سیستم ایمنی ترمز یا پاراشوت استفاده می شود. وقتی که سرعت کابین بیشتر از یک متر بر ثانیه برسد، سیستم پاراشوت آسانسور شروع به کار کرده و طی فرآیندی کابین را متوقف می کند.

پاراشوت توسط گاورنر یا سیستم کنترل کننده سرعت بالا در زمان هایی که سرعت آسانسور از حد مجاز بیشتر است، فعال می گردد. ترمز اضطراری از گاورنر دستور توقف کابین را دریافت کرده و فعال می شود. در نتیجه روی ریل های راهنمای کابین یا وزنه تعادل قفل شده و حرکت آسانسور را متوقف می کند. به طور کلی وظیفه پاراشوت توقف کابین آسانسور در مواقع خطر و جلوگیری از آسیب های احتمالی به مسافران است. مکانیزم عملکردی پاراشوت به این شکل است که زمانی که آسانسور سرعتی بیش از حد استاندارد دارد، سیم بکسل متصل به گاورنر از حرکت می ایستد به دنبال توقف سیم بکسل، اهرم متصل به ترمز ایمنی فعال می شود. در نتیجه این تغییرات در سرعت های بالا فک های پاراشوت سبب ایجاد اصطکاک کابین شده و کابین متوقف می شود.

انواع پاراشوت در آسانسور با توجه به نحوه عملکرد:

پاراشوت با عملکرد آنی (لحظه ای): این نوع پاراشوت در دو نوع شانه ای و غلطکی وجود دارد. عملکرد این ترمز به این شکل است که به طور مستقیم و به سرعت، فک ها به ریل ها برخورد می کنند و تاثیر آن روی کابین به صورت آنی احساس می شود.

پاراشوت با عملکرد ضربه گیر: شدت ترمز به کابین و قاب وزنه در این نوع پاراشوت ها بسیار شدید است؛ بنابراین در این سیستم ترمز از ضربه گیرهای مستهلک شونده به کار می رود تا مقدار زیادی از شدت ضربات خنثی شود. در نتیجه استفاده از پاراشوت با عملکرد ضربه گیر، نیروی کمتری به مسافران و کابین آسانسور وارد می شود.

پاراشوت با عملکرد تدریجی: در عملکرد تدریجی پاراشوت، به آرامی و ملایمت فک ها روی ریل ها قرار می گیرند؛ در این نوع پاراشوت ها کاهش سرعت آسانسور به آرامی انجام شده و اثر نیروی وارد به کابین، وزنه تعادل و مسافران کاهش می یابد. توقف آسانسورهای مجهز به پاراشوت های با عملکرد تدریجی با زمان بیشتر و تاثیر کمتری به فک ها انجام می شود. 

انواع پاراشوت آسانسور:

  • پاراشوت تک جهته
  • پاراشوت دو جهته

پاراشوت تک جهته: پاراشوت تک جهته تنها قادر به متوقف کردن کابین آسانسور در هنگام سقوط می باشد. پاراشوت تک جهته در آسانسورهای گیربکس دار مورد استفاده قرار می گیرد.

پاراشوت دو جهته: پاراشوت دو جهته قادر به متوقف کردن کابین در هنگام سقوط آسانسور، به سمت پایین و بالا هست. این مدل پاراشوت در آسانسورهای گیرلس مورد استفاده قرار می گیرد.

برندهای برتر پاراشوت آسانسور:

  • پاراشوت مترو پلاست
  • پاراشوت راد
  • پاراوت فراز لطفی
  • پاراشوت پرشیا
  • پاراشوت پارس آسا         
  • پاراشوت آسان شایان

فلکه هرزگرد آسانسور

فلکه هرزگرد به همراه فلکه موتور آسانسور، سیم بکسل و وزنه تعادل، سیستم تعلیق آسانسور را تشکیل می دهند. فلکه هرزگرد که یکی از بخش های مهم و اساسی در سیستم تعلیق آسانسور می باشد برای انتقال قدرت و نیروی موتور و حرکت به سیم بکس به کار می رود. اتصال سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل از طریق فلکه گیربکس نیز امکان پذیر است که باید در این حالت از فلکه بسیار بزرگی که روی گیربکس قرار می گیرد، استفاده نمود که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد و هم فضای زیادی را اشغال می کند. به همین دلیل دو فلکه کوچک، یکی برای موتور و دیگری به عنوان فلکه هرزگرد مورد استفاده قرار می گیرد که فاصله بین کابین و وزنه تعادل را فراهم می سازد. در سیستم تعلیق آسانسور جهت ایجاد فاصله، انتقال قدرت از موتور آسانسور و افزایش مزیت مکانیکی سیستم های تعلیق آسانسور از فلکه هرزگرد استفاده می شود. بیشترین فشار کابین و ظرفیت داخل کابین به همراه قاب وزنه تعادل و حتی وزن سیم بکسل ها، به روی فلکه اعمال می شود.

فلکه هرزگرد آسانسور به صورت دورانی و یکنواخت ساخته شده است. بر روی فلکه هرزگرد چند شیار یا گام وجود دارد که سیم بکسل ها درون این شیارها قرار می گیرند. شیارهای فلکه هرزگرد باید مقداری بزرگ تر از سیم بکسل ها ساخته شوند تا سیم ها بتوانند به راحتی درون این شیارها حرکت کنند.

در آسانسور از دو نوع فلکه هرزگرد استفاده می شود:

  • فلکه هرزگرد ثانویه 
  • فلکه هرزگرد انحرافی

فلکه هرزگرد ثانویه معمولا در آسانسورهای گیرلس و مستقیما در زیر موتور آسانسور استفاده می شود و فلکه انحرافی در آسانسورهای گیربکس دار، برای تغییر جهت سیم بکسل و هدایت سیم بکسل به کار می رود. نیروی کششی فلکه گیربکس از طریق شیارهای موجود بر روی فلکه کششی آسانسور کم می‌ شود و به این‌ شکل حرکات آسانسور نرم می‌شوند. 

موارد مهم و اساسی در انتخاب فلکه هرزگرد مناسب برای آسانسور:

  • ظرفیت آسانسور: هر چقدر ظرفیت آسانسور بیشتر باشد باید از فلکه هرزگرد قوی تری استفاده کرد.
  • سرعت آسانسور:
  • سیستم طراحی آسانسور: با توجه به نوع سیستم آسانسور، باید فلکه هرزگرد را انتخاب کرد. به طور مثال فلکه هرزگرد مناسب برای سیستم 1:1 با فلکه هرزگرد سیستم 2:1 متفاوت است.
  • موتور آسانسور: با توجه به نوع موتور که گیربکس دار هست یا گیرلس، باید فلکه هرزگرد را انتخاب کرد.  
  • تعداد شیار: تعداد شیار فلکه هرزگرد باید متناسب با شیار فلکه اصلی موتور آسانسور باشد. نوع شیار فلکه هرزگرد همواره به صورت U بوده و نیازی به تطبیق کامل با شیار فلکه اصلی موتور از حیث شکل سطح مقطع ندارد.
  • گام شیار: گام شیار فلکه هرزگرد باید دقیقا برابر با گام شیار فلکه اصلی موتور آسانسور باشد. عدم رعایت این نکته باعث ایجاد خوردگی شدید در فلکه اصلی موتور، فلکه هرزگرد و از بین رفتن سیم بکسل آسانسور خواهد شد.

مشخصات جنس و مواد فلکه هرزگرد آسانسور:

به طور معمول از چدن برای تولید فلکه هرزگرد استفاده می شود زیرا دارای قابلیت ریخته گری خوب، استحکام فشاری بالا، مستهلک ارتعاش، خواص لغزشی خوب، قابلیت حرکت یا ایست اضطراری دورانی و نیز مقاومت به خوردگی بالا می باشد. سختی فلکه ریخته گری شده، بستگی به ترکیب شیمیایی آن دارد. نوعی دیگر از فلکه های هرزگرد با جنس پلی آمید ساخته می شود. بهترین تولید کننده فلکه هرزگرد پلی آمید شرکت پرشیا می باشد. سفارش فلکه های گیرلس پلی امید با قطر 32 و 40 با تعداد شیار متنوع پذیرفته می شود.

انواع سایز فلکه هرزگرد آسانسور:

فلکه های هرزگرد پر مصرف در فروشگاه قطعات آسانسور افق به شرح زیر است:

  • فلکه هرزگرد قطر (20) 4 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد قطر (24) 4-5-6-7-8 گیرلس
  • فلکه هرزگرد قطر (25) 4 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد قطر (30) 4-5 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد قطر (32) 4-5-6-7-8-9-10 شیار گیرلس
  • فلکه هرزگرد قطر (40) 4-5-6-7 شیار گیربکسی-گیرلس
  • فلکه هرزگرد قطر (44) 4-5-6-7 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد قطر (48) 4-5-6 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد قطر (52) 4-5-6 شیار گیربکسی
  • فلکه هرزگرد های سفارشی

کلیه فلکه های هرزگرد و هرزگرد های سفارشی در نوع چدن حاکستری و ضد سایش و نشکن (داکتیل) تولید و به فروش می رسد.

در آسانسورهای گیربکسی معمولا از یک یا 2 فلکه هرزگرد استفاده می شود ولی در آسانسورهای گیرلس از 2 تا 5 فلکه هرزگرد و حتی بیشتر، بستگی به سیستم نصب آسانسور می توان استفاده کرد.

تولیدکنندگان برتر فلکه هرزگرد آسانسور:

سیم بکسل آسانسور

سیم بکسل آسانسور نقش بسیار مهمی در امنیت آسانسور دارد. کاربرد سیم بکسل، انتقال مطمئن و امن کابین آسانسور در جهت عمودی است. بنابراین شما باید برای حفظ و افزایش ایمنی آسانسور بهترین بکسل آسانسور را انتخاب و خریداری نمایید. ساختار سیم بکسل آسانسور شامل مغزی سیم بکسل به عنوان هسته آن و سیم فولادی است. یک سر سیم بکسل به کابین و سر دیگر آن به وزنه تعادل متصل است. دیگر کاربرد سیم بکسل آسانسور انتقال نیروی محرکه از موتور آسانسور به کابین آسانسور است به همین علت حرکت سیم بکسل آسانسور همزمان با حرکت کابین و وزنه تعادل است.

سیم بکسل از فولاد ساخته شده و سیم‌ های به کار رفته در آن کاملا در هم تنیده شده اند. تعداد این سیم‌ ها بیشر از 150 عدد است و باعث افزایش انعطاف‌ پذیری و طول عمر سیم بکسل می‌شود.

انواع سیم بکسل از لحاظ اندازه:

اندازه های متداول سیم بکسل مورد استفاده در آسانسورها 6-6.5-8-10-11-12 و 13 میلیمتر می باشد.

  • سیم بکسل آسانسور نمره 6: سیم 6 در سیستم ایمنی آسانسور همراه گاورنر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سیم بکسل آسانسور نمره 8: سیم بکسل نمره 8 به همراه سیم 10 در آسانسورهای گیرلس کاربرد دارند.
  • سیم بکسل آسانسور نمره 10: کاربرد سیم بکسل 10 بسیار بیشتر از سایزهای دیگر است. مغزی این سیم‌ بکسل از جنس کنفی یا فولادی است که مغز کنف آن در آسانسورهای گیربکس دار استفاده می شود.

برند مطرح سیم بکسل آسانسور:

سیم بکسل گوستاوولف: گوستاوولف یک برند آلمانی تولید کننده سیم بکسل  است که در چین هم تولید می شود. سیم بکسل های گوستاوولف ساخت آلمان و چین، هر دو در ایران موجود است و به دلیل ویژگی هایی مانند استفاده از فولاد با کیفیت در ساخت، قابلیت بازیافت، مقاومت کششی بالا، وزن کم و دوام زیاد، طرفداران زیادی دارد.

سربکسل آسانسور

قلاب سربکسل یک قطعه مکانیکی در آسانسور است که در دو سر سیم بکسل نصب شده است. سربکسل، سیم بکسل های معلق متصل به کابین و وزنه تعادل را نگه می دارد. سیم بکسل از یک طرف به چهار چوب وزنه تعادل و از طرف دیگر به چهار چوب کابین آسانسور متصل می شود. این اتصال توسط وسیله ای به نام قلاب سربکسل انجام می شود. در واقع قلاب سربکسل را به هیچ عنوان نمی توان از سیم بکسل جدا تصور کرد.

قلاب سربکسل آسانسور باید قادر باشد فشارهای دینامیکی و استاتیکی زیاد را تحمل کرده، به آسانی متصل و جدا گردد و یک وسیله جمع و جور، سبک و دارای قیمت مناسب باشد.

جنس قلاب سربکسل آسانسور:

  • قلاب سربکسل فولادی
  • قلاب سربکسل چدنی

سربکسل با توجه به فشار بالایی که تحمل می کنند، نیاز به مقاومت بسیار بالایی دارند به همین خاطر این سربکسل ها اغلب از جنس فولاد و چدن ساخته می شوند.

انواع سایز قلاب سربکسل:

  • قلاب سربکسل قطر 6 تا 8 میلیمتر
  • قلاب سربکسل قطر 10 میلیمتر
  • قلاب سربکسل قطر 10 تا 11 میلیمتر
  • قلاب سربکسل قطر 12 تا 14 میلیمتر

برندهای برتر قلاب سربکسل:

افق لیفت به عنوان نمایندگی شرکت آسان الوند و پرشیا لیفت درصدد ارائه خدمات این دو شرکت معتبر و فروش کلیه محصولات این شرکت ها به خصوص قلاب سربکسلها، انواع کفشک، گاورنر، پاراشوت و فلکه هرزگرد به مشتریان عزیزمان با قیمت مناسب می باشد.

کفشک آسانسور

کفشک آسانسور یک قطعه مکانیکال در آسانسور است که در بالا و پایین کابین و  وزنه تعادل نصب می شود. کفشک آسانسور نقش مهمی در کنترل و جلوگیری از لغزش کابین آسانسور در هنگام حرکت به بالا و پایین بر عهده دارد. کفشک بر روی انواع آسانسورها نصب می شود. درجه آزادی فنر کفشک از مهمترین ویژگی های آن می باشد و اگر در هنگام نصب تنظیم نباشد و سفت تنظیم شود، می تواند به موتور آسانسور فشار وارد کند و اگر شل تنظیم شود، می تواند باعث لغزش کابین در هنگام حرکت گردد. 

کفشک کابین آسانسور جز قطعات پرکاربرد و لنت کفشک به علت درگیر بودن مداوم با ریل از اجزاء مصرفی در آسانسور می باشد. وظیفه کفشک آسانسور، حفظ تعادل کابین و وزنه تعادل در خطِ ریل آسانسور است که کابین را در این مسیر به درستی به پیش ببرد. کفشک‌ ها معمولاً از جنس ترکیبی لاستیک و فلز که مقاومت بالایی داشته باشند ساخته می‌شوند.

کفشک آسانسور یک قطعه کوچک و بسیار مهم است که به نوعی هدایت‌کننده کابین و وزنه تعادل در راستای ریل است. به عبارت دیگر کفشک آسانسور کابین و وزنه تعادل را در راستای ریل راهنمایی می‌کند. قطعه کفشک در هنگام حرکت کابین آسانسور بر روی ریل‌ها می‌لغزد و به راحتی جابجایی خواهد کرد. هرچقدر این لغزش آسان‌تر و نرم‌تر باشد حرکت بهتر و یکنواخت‌تر را بر روی ریل‌ها داریم. علاوه بر این کفشک جلوی خروج کابین از مسیر تعیین شده را می‌گیرد. کفشک‌ها با جنس چدن و فولاد تولید می‌شوند و لنت قرار گرفته در داخل آن‌ها به هدایت دقیق کابین و قابل وزنه کمک می‌کند. این لنت در برابر خوردگی و اصطکاک بسیار مقاوم است، اما اگر از لنت نامرغوب استفاده کنید تلرانس حرکت و لرزش در دو جهت افقی و عمودی بیشتر خواهد شد.

انواع کفشک آسانسور:

  • کفشک لغزشی آسانسور
  • کفشک ثابت آسانسور
  • کفشک غلطکی (رولر) آسانسور

در این مقاله مهم ترین قطعات مکانیکال آسانسور را به صورت اجمالی توضیح دادیم برای آشنایی بهتر با قطعات مکانیکال به زیر مجموعه قطعات مکانیکال آسانسور در ذیل این مبحث مراجعه نمایید.برای خرید قطعات مکانیکال آسانسور با شماره های 02166803238 و 02166803528 تماس گرفته  و یا به شماره 09128599265 در پیام رسان های واتساپ، روبیکا و تلگرام پیام دهید. با ما همراه باشید.

لاستیک تخت (لرزه گیر موتور) آسانسور

قیمت فروش لاستیک تخت آسانسور: 200000 ریال

لیست قیمت کرپی(12-10-8-6)آسانسور

آسانسور افق لیست قیمت کرپی آسانسور تاریخ: 1398/06/25 ردیف نام کالا قیمت فروش 1 کرپی 6 25000 2 کرپی 8 30000 3 کرپی 10 45000 4 کرپی 12 90000

کرپی(کلیپس) 12-10-8-6 آسانسور-آسانسور افق پخش انواع کرپی آسانسور

شرایط بستن کرپی سیم بکسل قطر سیم بکسل با شماره کرپی‌ها که همان قطر کرپی است یکی باشد. تمام کرپی‌ها در یک جهت بسته شوند. کرپی‌ها باید طوری قرار گیرند…

وزنه تعادل بتونی آسانسور

قیمت فروش وزنه بتونی آسانسور: 25000 ریال

وزنه تعادل چدنی آسانسور

قیمت فروش وزنه چدنی آسانسور: 210000 ریال

قلاب سربکسل پرشیا لیفت

قیمت فروش سربکسل فولادی 8-6 پرشیا: 1900000 ریال قیمت فروش سربکسل فولادی 10 پرشیا مدل آلمان: 1600000 ریال قیمت فروش سربکسل فولادی 11-9 پرشیا: 3200000 ریال قیمت فروش سربکسل فولادی…

قلاب سربکسل آسان الوند

قیمت فروش سربکسل چدنی 11-10 آسان الوند: 2000000 ریال

کفشک آسانسور بالابری تخت

قیمت فروش کفشک چدنی t5 تخت: 1200000 ریال قیمت فروش کفشک چدنی t9 تخت: 2200000 ریال قیمت فروش کفشک چدنی t16 تخت 12 سانتی: استعلام قیمت فروش کفشک چدنی t16…

کفشک آسانسورآسان الوندT5-T9 چدنی

ASAN ALVAND قیمت فروش کفشک آسانسور آسان الوند T5-T9 چدنی: 5000000 ریال قیمت فروش کفشک آسانسور آسان الوند T9 چدنی تخت لنت ژله ای: 2200000 ریال قیمت فروش کفشک آسانسور…

لنت تفلون کفشک آسانسور

قیمت فروش لنت تفلون T5: هرعدد 350000 ریال قیمت فروش لنت تفلون T9: هر عدد 500000 ریال قیمت فروش لنت تفلون 14 سانتی T16 : هر عدد 600000 ریال قیمت…

کفشک آسانسور پرشیا T16 فولادی تخت هیدرولیک

قیمت فروش کفشک پرشیا t16 فولادی تخت هیدرولیک: 3200000 ریال

کفشک آسانسور پرشیا T5-T9 فولادی

قیمت فروش کفشک پرشیا t9 چدنی: استعلام

کفشک آسانسور پرشیا T16 چدنی طرح دماوند

قیمت فروش کفشک پرشیا t16 چدنی طرح دماوند: 9000000 ریال

کفشک آسانسور پرشیا

قیمت فروش کفشک پرشیا t9 فولادی: 2600000 ریال

گاورنر آسانسور آسان شایان

قیمت فروش گاورنر آسان شایان 1 متر 30 سانت: 32000000 ریال گروه صنعتی آسان شایان در سال 1364 به منظور ارتقاء سطح کیفی محصولات داخلی با استفاده از تکنولوژی برتر…